Trojan

نوعی بدافزار است که معمولا در قالب برنامه ای سودمند مثل یک تم ویندوز و در اغلب موارد به واسطه فریب کاربر توسط تکنیک های مهندسی اجتماعی (Social Engineering) در کامپیوتر کاربر اجرا می شود و به اقداماتی از قبیل جاسوسی، سرقت اطلاعات، دادن دسترسی راه دور و ... می پردازد.تروجان ها بر خلاف ویروس ها و کرم ها به خودی خود انتشار پیدا نمی کنند و برای انتشار نیازمند دخالت کاربر می باشند و بر اساس فعالیت هایی که انجام می دهند به انواع مختلف تقسیم می شوند.


Trojan-Banker
نوعی تروجان است که جهت سرقت اطلاعات مربوط به حساب کاربری سیستم بانکداری الکترونیک، سیستم پرداخت الکترونیک و کارت های اعتباری و یا دبیت قربانی طراحی شده است.

Trojan-DDOS
این نوع بدافزار ها برای انجام حملات DOS(حمله ی منع سرویس از روی یک سیستم) و DDOS(حمله ی منع سرویس توزیع شده از روی چند سیستم) علیه یک هدف مثل یک وب سرور و با ارسال تعداد زیادی درخواست روی سرویس مورد نظر و در جهت اشغال منابع سیستم هدف و درنتیجه عدم امکان سرویس دهی به کاربران مجاز طراحی شده اند.

Trojan-Downloader
این بدافزار ها جهت دانلود و نصب ورژن های جدید بدافزار ها از قبیل تروجان ها و Adware  ها طراحی شده اند.

Trojan-Dropper
این نوع بدافزار توسط هکر ها و در جهت نصب تروجان و یا ویروس بر روی سیستم قربانی و یا ممانعت از تشخیص بدافزار ها توسط مکانیزم های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

Trojan-GameThief
این نوع بدافزار ها جهت سرقت اطلاعات حساب کاربری از بازی های آنلاین طراحی شده است.

Trojan-IM
این نوع بدافزار ها جهت سرقت لاگین و پسورد از برنامه های پیام رسان (Instant Messanger) مثل MSN، AOL، Yahoo، Skype و ... طراحی شده است.

Trojan-Ransom
این نوع بدافزار ها جهت تغییر داده ها روی سیستم قربانی طراحی شده اند به نحوی که کامپیوتر قادر به عملکرد درست نبوده و یا کاربر دیگر قادر به استفاده از داده ها نباشد.شخص خرابکار (Criminal) تنها درصورتی این داده ها را از حالت بلاک خارج می سازد که باج لازم به وی پرداخت گردد.از این رو به این بدافزار ها Ransomware نیز اطلاق می گردد.

Trojan-SMS
این نوع بدافزار جهت صرف هزینه ی قربانی با ارسال تعداد زیادی پیام متنی از موبایل وی  طراحی شده است.

Trojan-Spy
این نوع بدافزار ها برای جاسوسی از کامپیوتر قربانی و انجام اقداماتی از قبیل ثبت کلید های فشرده شده، گرفتن اسکرینشات، ثبت لیست اپلیکیشن های در حال اجرا و ... 
طراحی شده است و به آنها Spyware نیز اطلاق میشود.

Trojan-Mailfinder
این نوع بدافزار برای استخراج آدرس ایمیل ها از کامپیوتر قربانی طراحی شده است.

از دیگر انواع تروجان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
Trojan-ArcBomb
Trojan-Clicker
Trojan-Notifier
Trojan-Proxy
Trojan-PSW
منبع: Hijack.blog.ir